Himalayan foothills: the end of our adventure in Asia

Dharmshala en Mc Leodganj

13/05/2010

Vanavond nemen we de nachtbus van Delhi naar Dharamshala. De rit verloopt vlot en uiteindelijk komen we 12 uur later aan op onze bestemming.

14/05/2010

Daar wachten we nog even op de local bus naar het hoger gelegen Mc Leodganj waar we van plan zijn een tijdje te blijven.

Het is hier een pak koeler dan in Delhi en het uitzicht is adembenemend. We zitten hier aan de voet van de Himalaya en overal worden we omsigeld door prachtige bergketens en besneeuwde toppen.

We checken in in een guesthouse dat in de vallei gelegen is en vanuit ons raam kijken we uit op de bergen en de arenden die hier vredig door de lucht cirkelen. Soms vliegen ze zo dichtbij dat je ze bijna kan aanraken! Prachtige vogels!

Overal zie je hier Tibetaanse souvenirstalletjes en vlaggen en kloosters voor monniken en nonnen. De gemeenschap hier is immers hoofdzakelijk Tibetaans en bestaat uit een groot aantal vluchtelingen uit China die hier asiel zoeken.

In de namiddag jaagt de honger ons de kamer uit en klimmen we de vele trappen omhoog naar het "centrum" van Mc Leodganj om iets te gaan eten. We gaan een klein Tibetaans restaurantje binnen en bestellen beiden een macaroni met groenten. Een goed uur later slaat het noodlot toe. We voelen ons allebei zo ziek en misselijk dat we snel terugkerennaar onze kamer. En daar zullen we de komende tien dagen dan ook blijven. Een zware voedselvergiftiging is de diagnose en het gevolg is dat we zo zwak en uitgedroogd zijn dat we de dagen en nachten doorbrengen in bed of op het toilet. Erg frustrerend, zeker omdat we ons op zo'n prachtige plek bevinden op het einde van onze reis door Azie en door ziekte aan ons bed gekluisterd zijn.

Gelukkig hebben we een TV zodat we toch iets of wat vertier hebben...

15/05/2010 - 24/05/2010

Deze periode is gemakkelijk samen te vatten: ziek, ziek en nog eens ziek!!!

Uiteindelijk gaan we naar het ziekenhuis in Dharamshala en laten we verschillende testen doen. Ze vinden niets, noch bij mij, noch bij Sami. En ondertussen zitten we nog steeds om de haverklap op het toilet... In twee weken vallen we allebei vijf kilo af en voelen we ons geen mens meer. Hopelijk komt hier snel verandering in...

Vanavond nemen we de bus terug naar Delhi waar we morgenvroeg zullen aankomen. Overmorgen vliegen we terug naar huis en zo zit dit avontuur van negen maanden er al weer op.

25/05/2010

Om zes uur 's morgens komen we aan in Delhi. We zijn allebei kapot van de busreis en voelen ons nog steeds heel zwak en misselijk. We besluiten terug te gaan naar ons eerdere guesthouse in Delhi, maar aangezien dat volboekt is, checken we in in CG Inernational guesthouse, wat verder in de straat.

We doen eerst een dutje en besluiten dan toch de stad in te gaan om nog wat souvenir shopping te doen vooraleer we terugkeren naar Belgie. Een zeer verkeerde keuze... De hitte, het verkeer en het stof in de lucht zorgen ervoor dat we al snel beslissen terug te keren naar het hotel. Jammer...geen souvenirs, maar in de staat waar wij nu in verkeren, is dat wel het minste van onze zorgen. :)

We blijven de rest van de dag op onze kamer en bestellen zelfs room service!

26/05/2010

Om vier uur 's nachts kruipen we uit bed want vandaag is D-day!! We keren terug naar huis!!! Ik ben zo gelukkig! De laatste twee weken waren verschrikkelijk en ik kijk er dus ook echt naar uit om de vlieger terug naar Belgie te nemen. Europa heb ik zo erg gemist!

De vlucht van Delhi naar Helsinki verloopt super vlot. Vliegen met Finnair is altijd de max en zo was het ook op deze lange vlucht. Op de luchthaven van Helsinki wachten we twee uur en doen we onmiddellijk onze voorraad aan Finse snoepjes en lekkere kaas in en opslag voelt mijn maag al beter aan. :) Wat later vliegen we naar Brussel en ook deze vlucht verloopt vlekkeloos. Aangekomen in Zaventem besluiten we de trein naar Leuven te nemen en dat loopt allemaal weer iets minder vlot. Het treinverkeer is deftig verstoord tussen Brussel en Leuven en we moeten dan ook een tijdje op onze trein wachten. Maar wanneer die arriveert, zit er een leuke verrassing op! Sylwia zit in de wagon die net voor onze neus stopt en ik kan je niet vertellen hoe goed het voelt een vriendelijk en bekend gezicht te zien na negen maanden in Azie! Welcome home!!

In Leuven pikt Ellen ons op en ook dit is een heel warm weerzien, eentje dat veel te lang op zich heeft laten wachten! Meid, ik heb je zo gemist die negen maanden!!! We genieten die avond van een vettige pizza en een glas rode wijn, kortom alle goede dingen in het leven! Man, het is zo super om terug te zijn!!!

Negen maanden zijn voorbij gevlogen, met ups en downs, maar vooral met veel plezier en liefde. Voor Sami en mij was dit een spannende reis want negen maanden 24/24 samen zijn als je zelf nog niet lang een koppel bent, is toch een riskante onderneming. Ik kan alleen maar zeggen dat ik deze reis met niemand anders had willen doen! Dit delen met de man van mijn leven is een onvergetelijke ervaring en als koppel zijn we er ijzersterk uitgekomen!

Posted by elke-sami 07:57 Archived in India

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.