A Travellerspoint blog

Tyhjilta rannoilta taysille takakujille

Arambol, Mumbai, Delhi

3. - 9. toukokuuta, Arambol

Tanaan sitten paatettiin lahtea kohti rantoja. Otettiin aamubussi ensin Panjimista Mapusaan ja sielta jatkettiin toisella bussilla kohti Arambolia.

Arambol on paljon rauhallisempi ranta kuin esimerkiksi Calangute, Baga ja Candolim. Juuri tasta syysta se viehattaakin enimmakseen pitkaaikaismatkailijoita (hippeja) :). Paikalliset asukkaat eivat ole sietaneet pakettimatkaajien ja massaturismin saapumista lainkaan Aramboliin ja juuri tasta syysta paikka onkin erittain kaunis ja siisti. Arambolia pidetaan yhtena kauneimpana rantana kaikista Goan rannoista.

Kaveltiin lahestulkoon ensimmaiseen majataloon ja sielta ystavallinen perhe ottikin meidat vastaan lampimasti. Heilla on talossaan 5 huonetta matkailijoille ja me saimme viimeisen ylakerrasat. Itse asiassa meilla oli kolme huonetta joten kyseessa oli enemmankin asunnosta. Makuuhuone, keittio ja "olohuone" jota me kaytimme pyykinkuivatushuoneena. :)
Ja hintaa tallekin kertyi 200 rupia per paiva (3,3 euroa).

Ja koska rannalle tultiin niin rannalle mentiin. Aallot olivat jalleen kasvaneet viime nakemasta joten lahestyvan monsuunikauden alkua huomasi jo paikoittain. Myos juuri tasta syysta monet ravintolat ja majatalot olivat jo sulkeneet ovensa. Meillehan se kelpasi. Vahan rauhallisempaa kuin huippusesonkina (joulukuusta helmikuuhun).

Vietimme Arambolissa kaiken kaikkiaan 6 yota. Joka paiva tietysti painuttiin rannalle - uimaan, ottamaan aurinkoa, lukemaan ja vain nauttimaan upeista maisemista, niin kuin aina. Seuraakin saatiin lukuisista rantakoirista jotka sattuneista syista vain seurailivat meita joka paikkaan. Goan "kulkukoiraongelma" ei ole ongelma lainkaan, koska Goalla koirat kastroidaan lahes poikkeuksetta, joten kasvavia pentueita ei synny joka viikko.

Meilla vierahti melkein viikko kuin hujauksessa rantaleikeissa ja olisihan siella pitempaakin viihtynyt mutta aikatauluongelmat puskivat paalle.

Joten hyvastelimme Goan (ainakin toistaiseksi) ja suuntasimme junalla kohti Mumbaita. Olimme varanneet yojunan sunnuntaille 9. paiva. Tai eihan se varsinaisesti yojuna ollut. Saavuimme lahelle Mumbaita aamukahdelta Panvelin kaupunkiin. Taalla vietimme parisen tuntia ennen kuin otimme seuraavan aamujunan aamuneljalta kohti Mumbaita.

10. toukokuuta, Mumbai

Saavuimme Mumbain CST junaterminaaliin noin puoli kuudelta aamulla. Vahan silmia jo rasitti kun ei junassa torkkumisesta voinut oikein puhuakaan. Lahdimme talsimaan kohti halvempaa kaupunginosaa ja loysimmekin kohtuuhintaisen majapaikan - ja eikun nukkumaan. :) Parisen tuntiahan siina sitten torkuttiin ennenkuin lahdettiin pienelle kaupunkikierrokselle.

Mumbai - ennakkokuvitelmissa jo siinsi kodittomien ja kerjalaisten massat ja talla kertaa ennakkoaavistus pitikin kutinsa. Mumbain jatkuva ongelma on juuri vaesto ja sen suuruus. Mumbai on itse asiassa maailman toiseksi asutetuin kaupunki Shanghain jalkeen. Kun kaupungissa on yli 14 MILJOONA ihmista, joista 2/3 osaa (eli noin 10 MILJOONAA) asuu slummissa on luvassa tietysti paljon tauteja, koyhyytta ja kerjaamista. Aamulla jo kun saavuttiin huomattiin muutamia ihmisia nukkumassa ulkosalla. Ensin luultiin etta ulkona on vain hieman viileampaa nukkua kuin sisalla ennenkuin tajusimme etta ihmisia nukkui joka korttelissa, pahvien ja mattojen paalla kadulla tai katuojassa. Ja kuitenkin tassakin kaupungissa on niin paljon rikkautta ja rikkaita ihmisia. Intian kastijarjestelma vain pitaa huolen siita, etta rikkaat pysyvat rikkainan ja koyhat koyhina.

Mumbain katukuvasta loytyi kuitenkin myos positiivisia aiheita, kuten erittain kauniita rakennuksia (brittien perintoa). Mita kauneimpia katedraaleja oli jostain kumman syysta muutettu korkeimman oikeuden hallintorakennuksiksi. Parin tunnin jalkeen olimmekin saaneet jo tarpeeksi sietamattomasta kuumuudesta ja kosteudesta. +38 astetta lampoa ja 94 prosentin kosteusprosentti piti huolen jatkuvasta hikoiluista. Tata pahempaa emme olleet viela kokeneet. Illemmalla viela piipahdettiin pienelle satamakierrokselle ennen paluuta "viileampaan" hotellihuoneeseen.

11. toukokuuta, Mumbai

Tanaan herattiiin jo aamuvarhaisella etta saataisiin jotain aikaiseksi. Napattiin lahijuna Churchgaten juna-asemalta ja suuntasimme hieman kauemmaksi keskustan halinasta. Paadyimme jo enemman modernimman Intian kortteleihin, joissa lukuisat ostoskeskukset ja pilvenpiirtajat hallitsivat katukuvaa. Temppeleita tosin loytyi joka korttelista ja pitihan niitakin vahan vilkaista. Mutta meilla molemmilla alkoi olemaan jo pieni selvyys Mumbaista joten nama kaksi paivaa Mumbaissa olivat enemman kuin riittamiin meille. Slummeja emme edes halunneet nahda vaikka niillekin seuduille kuulemma jarjestetaan oikein kiertoajeluita. En nae mitaan syyta miksi minun pitaisi maksaa siita hyvasta etta naen kuinka kurjasti ihmiset asuvat. Jo tieto siita etta turhan moni asuu kadulla on riittamiin. Seuraavana paivana suuntaisimme Delhiin, toiseen suurkaupunkiin (12,5 miljoona ihmista) paivaksi tai pariksi.

12. toukokuuta, Delhi

Olimme varanneet lentoliput jo aikoja sitten koska junat olivat taysin tukossa. Aamulentomme lahti ajallaan ja laskeuduimme parisen tuntia myohemmin saavuimme Indira Gandhin kotimaan lentoterminaaliin. Koneesta ulos ja melkein valittomasti oli vaikeuksia hengittaa. Nyt paastiin jo ihan uusille elohopelukemille. +42 astetta iski vasten kasvoja ja erittain kuiva, KUUMA ja polyinen ilma pisti keuhkot koetukselle.

Otimme lentokenttabussin kohti keskustaa ja pikaisen kavelymatkan jalkeen saavuimme Paharganjin halpismajatalokortteleihin. Delhi on itse asiassa joka paikassa rakennustyomaana joulukuussa jarjestettavan Asian Commonwealth Gamesien vuoksi. Loysimme kuitenkin pikaisesti hyvan huoneen ja painuimme suihkuun. Jatkuva poly ja kuumuus oli imenyt meista suurimmat mehut ja olikin pakko rentoutua huoneessa.

Samalla teimme myos paatoksen etta nyt saisi hetkeksi kuumuus, kuivuus ja suurkaupungit riittaa ja jatkaisimme matkaa jo huomenna.Olimme suunnitelleet etta olisimme Delhissa pari paivaa ja suuntaisimme sitten Agraan ja nakemaan Taj Mahalin mutta paatimme siirtaa sen myohemmaksi. Nyt tarvittaisiin vahan viileampaa ilmastoa ja pikaisesti.

Paharganjin pienet katubazaarit ja sokkeloiset takakujat tulivat kuitenkin tutuiksi samana paivana etsien ruokapaikkoja tai ihan vain huvin vuoksi. Pitihan lahikortteleihin kuitenkin tutustua. Mutta Delhin itsessaan jai talla eraa vain pikaiseksi nakemiseksi. Palaammehan kuitenkin tanne viela ennen kotiinpaluuta, joten "seuraavalla kerralla sitten". :)

13. toukokuuta, Delhi

Aamulla otimme metron laheiselta juna-asemalta ja menimme kaukoliikenteen bussiterminaaliin varamaan liput samaiselle illalle kohti Himalajaa ja Dharamshalan vuoristokaupunkia (joka myos tunnetaan Dalai Laman kotina). Tarkoitus on viettaa seuraava viikko noin +25 asteisessa vuoristomaisemissa Himalajan vuorenjuurilla.

Olimme jo ennen Intiaan tuloa olleet tietoisia huhti-toukokuun lampotiloista mutta silti kosteus, kuivuus ja kuumuus ovat olleet lahes sietamattomia. Sita saa mita tilaa :). Huolimatta helteista on Intia ollut kuitenkin poikkeuksetta upea maa matkustaa - jarjettoman kaunis ja haasteellinen. Ainoa asia mika hairitsee jarjettoman paljon, on paikallisten jatkuva tuijotus! Luulisi niiden jo lansimaisia kasvoja nahneen...

Mutta niistakin seikkailuista sitten kerrotaan myohemmin lisaa...niita odotellessa.

Posted by elke-sami 00:39 Archived in India Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.