Quiet beaches and busy metropoles

Arambol, Mumbai and Delhi

03/0/2010

Vandaag verlaten we Old Goa en Panjim zetten we koers naar de noordelijke stranden van Goa, meer bepaald naar Arambol. We nemen verschillende lokale bussen en uiteindelijk komen we in de namiddag aan op onze bestemming. We zullen hier een tijdje bliiven en dat is broodnodig voor mij want reizen in India is zeer intens en vermoeiend.

We vinden vrij snel een prachtig guesthouse bij een familie. Ze hebben slechts twee kamers maar die zijn gigantisch! Onze kamer heeft een aparte keuken, zitkamer, slaapkamer, badkamer en een groot terras. Dit alles voor de prijs van 3 euro!! We hebben het hier echt getroffen. Het strand is vijf minuutjes wandelen en de enige winkelstraat is net om de hoek.

Arambol is super! Heel rustig, geen mega trance party's en overjaarse hippies (of toch niet zo veel). Gewoon een leuke plek om te relaxen en aangezien het toeristenseizoen voorbij is, is alles een koopje.

In de viif dagen, zes nachten die we doorbrengen in Arambol doen we niet veel. We brengen de ochtenden en late namiddagen door op het strand en relaxen met een boek op het heetste van de dag in onze kamer. We winkelen in de local shops voor verse groenten en fruit, koken ons eigen eten en genieten van elk moment op deze magische plek. Naast het strand heb je hier ook een zoet water meer dat ontstaat door een jungle bron die constant voor vers water zorgt. Een vreemd zicht! Aan je linkerkant heb je de zee, in het midden het strand en onmiddelijk rechts een groot meer.

Het strand is quasi verlaten op de vele beach honden na en daar hebben we dan ook veel plezier mee. Elke ochtend volgt "the pack", onze kliek van zes honden, ons naar het strand of naar het meer en 's middags keren we samen terug naar het hoofdstrand.Die honden zijn echt schatjes en de Goa Dog Trust doet wonderen met hen door hen te steriliseren en te voeden gedurende het monsoon seizoen dat eraan staat te komen.

Elke avond genieten we van de zonsondergang op het strand. Een mens komt hier echt tot rust!

09/05/2010

Met heel veel spijt in mijn hart neem ik afscheid van Arambol. Eigenlijk is het nu perfecte timing om terug naar huis te keren, maar we hebben nog een paar weken te gaan.

We nemen de trein naar Panvel vanwaar we verder reizen naar Mumbai. Om 16u vertrekt de trein en we stappen af om 2u 's nachts. Geen slaap, geen degelijk eten en een snikhete treinrit later kunnen we nog twee uur wachten op de eerste trein van Panvel naar Mumbai om 4 u 's morgens. Ik ben stikkapot... Aangekomen in Mumbai zien we overal mensen slapen op straat, niet zo maar her en der, maar letterlijk overal, honderden. We gaan op zoek naar een hotel en wandelen hiervoor nog eens bijna twee uur. Ik val al snel in slaap en na een dutje verkennen we de buurt een beetje. Het is erg warm met een vochtigheidsgraad van 94%. Een mens zou van minder beginnen zweten.

Mumbai zelf is verassend mooi. Ik had het op voorhand niet gedacht, maar je hebt hier heel veel prachtige koloniale gebouwen uit de tijd van de Britten en die zijn super goed onderhouden en imposant.

Mumbai is een dure stad, blijkbaar duurder dan Delhi, en het contrast tussen arm en rijk is hier dan ook heel erg voelbaar. Overal zie je de rijken shoppen in fancy malls en daarnaast heb je de mensen en vooral ook kinderen die op straat proberen te overleven. De slums zijn ook niet ver af. We vangen er uit de verte een glimps van op maar willen ons niet te dicht begeven om niet voyeuristisch over te komen of ons in gevaarlijke situaties te brengen. Het is hier niet veilig en dat voelen we maar al te goed. Iedereen valt je constant lastig voor hasj of geld, mannen staren mij aan en volgen ons, kortom, het is niet aangenaam om in deze hitte rond te wandelen en dan nog eens te moeten afrekenen met de locals die je geen moment met rust laten.

10-11/05/2010

We verkennen Mumbai wat meer te voet en met de trein. De architectuur is hier een pareltje: de imposante India gate, het Taj hotel waar vorig jaar letterlijk een bom is ingeslagen, de promenade langs het water, de vele kerken en de gigantische gerechtsgebouwen. De Britten hadden toen ook al grootheidswaanzin! :)

Op 11/5 nemen we de trein naar een ander deel van Mumbai om een bezoekje te brengen aan de Mahalaxmi tempel die quasi letterlijk in de zee staat bij hoog tij. De security hier is ontzagwekkend en het aantal pelgrims onvoorstelbaar. De tempel is de moeite, ook al gaan we zelf niet naar binnen. In India wordt het niet geapprecieerd als toeristen zich begeven binnen in de tempels en aangezien de wachtrijen telkens erg lang zijn, vinden we het ook de moeite niet waard. Wij luisteren liever naar het geluid van de golven die hier op de tempeldeur kloppen en kijken naar alle rituelen die de Hindus in hun geloof hanteren. Echt gekkenwerk!

Na de tempel gaan we naar een van de grootste markten van Mumbai, Crawford market. Een drukte van jewelste! Alles, letterlijk alles is hier te koop in een labyrint van kleine steegjes waar je gemakkelijk verloren kan lopen. Wij geven onze ogen de kost, kopen niets en ontsnappen wat later terug richting hotelkamer om te ontladen van alle indrukken van de dag. India laat geen mens koud, op een of andere manier kruipt het onder je vel en you love it or hate it. Ik ben er nog niet uit tot welke categorie ik behoor, maar ik weet zeker dat ik hier als vrouw alleen nooit of te nimmer naartoe zou reizen. De mannen hier zijn echt creepy...

Op weg terug naar de kamer passeren we nog het Unesco werelderfgoed Victoria treinstation ofwel CST. Wat een fantastisch bouwwerk! Het lijkt wel alsof het bestaat uit drie gotische kathedralen, maar nee hoor, het is gewoon een treinstation dat gebouwd werd ter ere van queen Victoria. Dit is absoluut een van de mooiste gebouwen die ik ooit gezien heb en zonder twijfel het meest impressionante treinstation. Leuven kan hier een voorbeeld aan nemen! :)

12/05/2010

En opnieuw staan we voor dag en dauw op want vandaag nemen we afscheid van Mumbai. We vliegen naar Delhi!

We komen rond de middag aan in Delhi en de hitte overvalt ons onmiddellijk. Heel anders dan de hitte in Mumbai en zo mogelijk nog erger. Het is hier 42 graden en kurkdroog. De wind verbrandt je ogen en er is zoveel stof in de lucht dat ook ademen moeilijk is en je neus constant zwart ziet.

Onmiddellijk valt het op dat ze hier overal tegelijkertijd aan het bouwen, afbreken of aan het renoveren zijn, wat het stofgehalte in de lucht ook zeker niet bevordert. Delhi maakt zich klaar voor de Commonwealth Games in december dit jaar.

We vinden een goede hotelkamer in het hart van New Delhi en doen vandaag niet veel meer behalve de onmiddellijk buurt verkennen en iets eten (uiteraard ook de ene film na de andere bekijken op onze TV :) ). We bevinden ons hier in een wir war van piepkleine steegjes waar je al wandelend worstelt met voorbijkomende fietsers, brommers, rickshaws, mannen met karren en zo veel meer. Het ziet er een heel louche buurt uit maar al bij al is dat vooral schijn. Op een bizarre manier is het hier gezellig, zeer scheef, maar gezellig. Wij eten in een van de kleine zijstraatjes waar alle restaurants op gasvuurtjes hun eten prepareren in het midden van de straat. Op hoop van zegen dat we geen voedselvergiftiging oplopen want het krioelt hier ook van de vliegen en hondenpoep. :)

13/05/2010

Vandaag gaan we met de metro naar het long distance busstation om een ticket te boeken naar Dharamshala in de Himalayan foothills. We hebben nog niets gezien van Delhi, maar ik hou het hier gewoonweg niet uit. Het is te warm en er is te veel stof...

Onderweg valt Sami zijn teenslipper uit mekaar en dus is hij genoodzaakt blootvoets de tocht verder te zetten. Op een ondergrond verwarmd op 42 graden is dat geen sinecure en alsof de mensen nog niet genoeg naar ons staren, verbetert de situatie er nu niet op. Gelukkig zijn we al snel terug in ons hotel.

We checken uit om 12u, eten een hap in ons gewoonlijke "restaurantje" en werken onze blog bij. Daarna is het nog wachten tot 18.30u vooraleer we beginnen aan de 15 uur durende busrit naar de Himalayan foothills waar temperaturen van 23 granden ons opwachten in combinatie et verse lucht, Tibetanen en wat lichte regen. Aaaaahhhhh....

We komen zeker nog terug naar Delhi voor een dag of zo vooraleer we naar huis vliegen en ook de Taj Mahal proberen we er nog tussen te krijgen, zeker omdat Sami die heel graag wil zien. Persoonlijk kan het mij niet veel meer schelen omdat ik nu echt wel mijn buik vo heb van de hitte, de 22 muggenbeten op een been en de starende "smonkeys" (dat is hoe Sami de locals noemt :) ).

Frank Sinatra heft het zelfs gezongen: "It's nice to travel but it's so much nicer to go home!" En ik ben er klaar voor!

Posted by elke-sami 00:18 Archived in India Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.