Cool hillstations and very hot cities

Munnar, Coonoor, Ooty, Mysore, Margao, Hampi, Panjim

16/04/2010

Vandaag verlaten we de oude stad Kochi en zetten we koers naar Munnar, een van de hill stations. We nemen 's morgens vroeg de bus en uiteindelijk komen we zeven uur later aan op onze bestemming. Het regent pijpenstelen!

We zijn uitgeput en moeten nu op zoek gaan naar een kamer. Uiteindelijk vinden we wat we zoeken en kruipen we in bed voor een siesta. Een uurtje later klaart het op en wandelen we wat rond in de "stad". Munnar heeft inderdaad een koeler klimaat wat te verwachten is aangezien het gelegen is op een hoogte tussen 2000m en 2600m. Wij genieten ten volle van deze verkoeling want India is heet, erg heet deze tijd van het jaar... Munnar zelf is hoofdzakelijk een thee stad en de bevolking bestaat vooral uit Tamil stammen. Voor de rest heb je hier een gigantische dagelijkse versmarkt en is iedereen elk uur van de dag bezig met iets te kopen of verkopen. Verder heeft deze stad niets te bieden. Gelukkig heeft onze kamer een TV waar we het merendeel van de avond voor doorbrengen :)

17/04/2010

Opnieuw staan we vroeg op eb vandaag huren we een "auto" of rickshaw om een tour te doen in de regio rond Munnar.

Iets wat we ons niet gauw zullen beklagen! De omgeving is gewoonweg adembenemend! Deze theeplantages doen de Cameron Highlands in Maleisie verbleken. We zien de Tamil mannen en vrouwen aan het werk om handmatig deze gigantische heuvels te bewerken, we passeren een boom waar bijen honing maken, komen voorbij prachtige dammen en meren met een prachtig uitzicht zo ver het oog rijkt, we passeren eucalyptus wouden en zo veel meer. Sami rijdt zelfs even met de rickshaw, maar ik ben stiekem blij als de "echte" chauffeur terug het wiel neemt :)

We rijden tot op de hoogste top op ongeveer 2600 meter en krijgen maar niet genoeg van de schoonheid die de natuur hier te bieden heeft! Deze regio is een absolute aanrader.

18/04/2010

En jawel, opnieuw staan we voor dag en dauw op want vandaag nemen we opnieuw een bus naar het volgende hill station, Coonoor. Dit kleine stadje is het tweede hoogste hill station in de provincie Tamil Nadu. De local bus is een ervaring, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. De keren dat ik dacht "nu zijn we eraan!", zijn niet op een hand te tellen... Vlijmscherpe haarspeldbochten en veel te veel verkeer, totaal overladen bussen en alle voertuigen die mekaar in beide richtingen in blinde bochten willen passeren, zorgen voor meerdere adrenaline opstoten! Doe daar bovenop dat er geen railing is langs meters en metershoge afgronden, de geregelde auto die total loss langs de weg ligt en het non stop getoeter van alle trucks, bussen, auto's en brommer... ik verzeker je, je kust de grond van zodra je heelhuids je eindstop bereikt! :)

We zijn een ganse dag onderweg en het is tegen zonsondergang als we uiteindelijk Coonoor bereiken. We checken in in een overpriced guesthouse en trekken er 's avonds op uit om de buurt te verkennen. We komen blijkbaar op een perfect moment naar deze stad want overal weerklinkt feestgejoel. Er is hier een Hindu festival aan de gang dat een maand zal duren. Die avond zien we een menigte van mannen en vrouwen die met hun kinderen over hete kolen lopen aan een plaatselijke tempel, fel gekleurde kuikentjesd die te koop worden aangeboden en vooral heel veel dronken en goed gezinde mensen die zich amuseren! We wandelen ook door de plaatselijke overdekte markt die bestaat uit een wirwar van super kleine steegjes waar een mens gemakkelijk verloren kan lopen. En hier vind je alles te koop: van textiel over fruit, bloemen, wierrook, specerijen tot vis en vlees.

Coonoor zelf is niet bijster mooi maar gonst van de charme. De rivier stroomt door het stadje en is eerder een verzamelplaats voor allerlei afval waar een beetje water doorheen druppelt. Op de bedding vind je koeien, honden, geiten en kraaien die allemaal op zoek zijn naar iets eetbaars. Rond de "rivier" wonen mensen in krotten en hier zie je echt wat armoede met een mens kan doen. Bedelaars op elke straathoek, mensen met zware handicaps, dieren die overal los rondlopen en hun behoeftes doen, kortom de schaduwzijde van het feestgeluid dat over de stad heerst.

19/04/2010

We checken uit uit ons guesthouse en nemen onze intrek in een goedkope lodge in het centrum van Coonoor. We ontbijten in een fantastisch restaurant dat we gisteren ontdekt hebben en vanaf heden zal elke maaltijd die we hier buttigen, in dit restaurant zijn. Heerlijke aloo gobi, parotta's, mutter paneer en zoveel meer. De Indische keuken is absoluut de max!

We brengen de ganse dag door al wandelend in Coonoor. Je moet hier veel op en af klimmen omdat de stad letterlijk op een heuvelflank gebouwd is, maar dat loont meer dan de moeite. We zien prachtige kerken met geiten die op het kerkhof vrolijk over de graven lopen, mooie moskeeen, kleine steegjes met charmante oude huizen en het kleine treinstation waar je nog een authentieke stoomtrein vindt.

's Avonds genieten we van een groot vuurwerk want jawel, ook vandaag gaat het feestem lekker door. Coonoor is super!

21/04/2010

We staan alweer vroeg op. Het lijkt wel alsof we elke dag rond zes uur uit ons bed kruipen om van de ene bestemming naar de andere te reizen... Reizen in India is super maar met een gemiddelde snelheid van 30 km per uur zowel voor de bus als voor de trein duurt het gewoon heel erglang om van de ene plaats naar de andere te gaan, ook al zijn de afstanden op papier niet zo ver.

Gelukkig staat ons vandaag geen lange rit te wachten. We nemen een oude dieseltrein van Coonoor naar het naburige hill station, Ooty, op 2300 meter hoogte. Deze treinrit brengt ons over de Nilgiris pas en het uitzicht is hier zo spectaculair dat deze rit en trein Unesco werelderfgoed is. We doen niet meer dan 15 km per uur maar dat geeft ons de kans om volop te geniten van al het moois dat de natuur hier te bieden heeft. We passeren super kleine en idylische treinstations, heel veel tunnels, sparrenbossen die afgewisseld worden met eucalyptusbossen en felgroene theeplantages.

Een uurtje later komen we aan in Ooty en daar slaat de ontgoocheling toe... Deze stad wordt vernoemd als de "Queen of Hillstations" maar vergeleken met Coonoor is het hier groot, vuil en eenvoudigweg zonder charme. Gelukkig hebben ze hier wel veel shops met zelfgemaakte chocolade! En die is nog lekker ook wat de pijn een beetje verzacht :)

22/04/2010

We boeken opnieuw een tour, dit keer met een bus omdat we in een korte tijd toch zoveel mogelijk van de ruimere omgeving willen zien. Het is een lange dag maar ook deze keer de moeite waard.

We stoppen aan het Ooty lake, een kunstmatig aangelegd meer waar Indische weekendtrippers komen om pedalo's te huren en met andere bootjes te varen. Denk maar aan het provinciaal domein in Kessel-Lo maar dan iets groter. Je kan hier ook paarden huren om een ritje mee te doen en in tegenstelling tot de magere scharminkels die we tot nog toe gezien hebben, zijn dit prachtige exemplaren waarvan ik er onmiddellijk eentje mee naar huis zou kunnen nemen! :)

De tour brengt ons verder naar de botanische tuinen en naar de hoogste peak in de buurt, Doddabetta peak. Het uitzicht is de max, de gigantische horde Indische toeristen iets minder. We rijden daarna verder naar de regio rond Coonoor waar we stoppen aan twee andere view points, namelijk Lamb's Rock en Dolphin's Nose. Ook hier genieten we van het uitzicht over de vallei dat reikt tot aan Coimbatore, een stad ver weg.

We zien ook heel wat apen, hangen zelf de aap uit in de bus en tegen valavond komen we terug aan in Ooty.

En jawel, ook hier slaat opeens het feestgejoel toe! Er is een kleine processie op gang gekomen, mensen spelen muziek, branden kaarsen en houden fakkels vast en gaan al biddend rond de stad. Leuk om te zien, maar ook hier, niet de charme van Coonoor.

23/04/2010

Yep, ook vandaag zijn we vroeg uit de veren voor de zeven uur durende busrit naar Mysore, de tweede grootste stad in de provincie Karnataka, na Bengalore. Een oude man brengt ons naar een guesthouse waar we drie nachten zullen blijven. Mysore geeft ons onmiddellijk een goed gevoel (ook al is de hitte hier genadeloos na onze verfrissende tijd in de hill stations).

24/04/2010

Vandaag doen we een uitstapje met de trein naar het naburige "eiland" Srirangapatnam. Dit is een van de belangrijkste pelgrimbestemmingen in Zuid India. Het stadje is een geheel van oude tempels, vooral gewijd aan Vishnu, maar je vind er ook een prachtige oude moskee en een aantal paleizen van eerdere heersers.

De foto's spreken voor zich...

25/04/2010

Vandaag verkennen we Mysore zelf en we zien al snel dat het goed is! Prachtige moskeeen, hindu tempels en kerken wisselen mekaar af. Gigantische koloniale gebouwen eisen alle aandacht op.

En dan hebben we het nog niet gehad over het Mysore Palace, veruit de belangrijkste trekplijster in deze stad. Een enorm groot domein waar je een aantal tempels op terugvindt, een pareltje van een paleis dat in het weekend verlicht wordt met duizenden lichtjes, prachtige tuinen en vier imposante toegangspoorten.

We zien verder een aantal vrouwen wierrook stokjes maken aan een hels tempo, snuiven de geur op van een aantal etherische olien en zien een slangenbezweerder aan het werk aan het Ghandi plein.

Een geslaagde dag in Mysore!

26/04/2010

Vandaag zetten we koers naar Goa! Eindbestemming Margao. Maar om daar te geraken, is een ander paar mouwen...

Eerst nemen we de trein om 14u naar Bengalore waar we uiteindelijk om 19u arriveren. Daar wachten we op de nachttrein die ons naar Londa zal brengen. We gaan aan boord om 21u en stellen al snel vast dat de Indische nachttrein veel kan leren van de Chinese variant :) Er zijn hier geen lakens, noch kussens, enkel de vuile plastieke bekleding van de zetels waar dag in dag uit mensen op staan, spuwen, eten en god weet wat nog allemaal. De drie ventilatoren aan het plafond doen niet veel om de onderste slaapbank te verkoelen en het is dan ook een lange en warme nacht voor mij. Sami daarentegen wordt een paar keer wakker van de koude op de middelste slaapbank :) Al bij al valt het wel mee en in de loop van de ochtend arriveren we in Londa.

27/04/2010

Goed, nu zijn we in Londa en dat is nog steeds niet in Goa waar we moeten zijn.

We vragen naar een trein naar Goa maar die rijdt pas om 2u 's nachts en het is nu 7u 's morgens... We beslissen de bus te nemen en wandelen naar het busstation. Daar aangekomen wachten we tot 9u op de eerste bus naar Goa maar die is tsjokvol wanneer hij onze halte bereikt en dus moeten we wachten op de volgende. Uiteindelijk nemen we de bus om 10u en vier uur later bereiken we Margao.

We zoeken een uur naar een geschikt guesthouse, geven op en checken in in een overprijsd exemplaar waar we twee nachten zullen blijven. Wat een uitputtingsrace!

Nodeloos te zeggen dat we vandaag niet veel meer doen dan eten en slapen...

28/04/2010

Om volledig te relaxen en onze batterijen terug op te laden, doe we een uitstapje naar het nabijgelegen strand van Colva. We genieten heel erg van het witte strand en de bruisende golven. Colva Beach is een starnd dat gedeeld wordt door vakantiegangers en de vissers van het "dorpje" op het strand. Een unieke mix die een heel eigen feeling aan dit strand geeft. Wij vinden het super! Er zijn zelfs waterbuffels die hier voor je neus passeren :)

Tegen de middag is het te warm om nog op het strand te zijn en nemen we een shared taxi terug naar Margao. Daar wandelen we nog wat rond en geniet ik van de mooie oude Portugese gebouwen die deze stad rijk is. Oude herenhuizen, vervallen marktpleinen en statische kerekn, Margao heeft het allemaal.

29/04/2010

We nemen afscheid van Margao en gaan verder richtng de oude werelderfgoed stad van Hampi. We nemen hiervoor eerst een trein naar Hospet en van daaruit een bus naar Hampi. Het is al tegen de avond wanneer we eindelijk aankomen en een guesthouse vinden.

Hampi straalt veel charme uit en het landschap wijzigt hier dramatisch. Overal zie je woestenij van rotsen en stof gekruid met de occasionele struik of bananenplantage. Het toerisme staat hier momenteel op een laag pitje aangezien in deze periode van het jaar de wijze westerling besluit om deze hitte eerder te ontsnappen dan op te zoeken... :)

Wij genieten van de rust die dit kleine stadje uitstraalt en besluiten om morgen echt op pad te gaan en alles in detail te bezoeken.

30/04/2010

We huren een rickshaw en voelen ons alsof we terug in Siem Reap zijn tijdens de tempelbezoeken van Angkor. Hampi heeft er een beetje van weg maar persoonlijk vind ik het nog mooier omdat het landschap hier gewoonweg wondermooi is.

Er zijn hier zoveel Hindu tempels die allemaal dateren uit de 14de tot 16de eeuw. De ruines zijn heel goed bewaard en aangezien de afstanden vrij klein zijn, kan je gemakkelijk alle bezienswaardigheden in een dag bezoeken.

's Avonds genieten we van de zonsondergang op een van de hoogst gelegen tempelcomplexen. Jammer genoeg zijn er te veel wolken om mooie foto's te trekken, maar de sfeer en rust hier op deze heuveltop is goud waard!

Naast de tempels zien we hier ook veel verschillende soorten dieren zoals Langur apen, schorpioenen, vleermuizen en speciale hagedissen.

We brengen hier slechts een volledige dag door, maar die hebben we goed gebruikt en de lokroep van Goa is nu eenmaal te sterk :)

01/05/2010

Goa baby!!!!

We staan om half zes op om de bus te nemen van Hampi naar Hospet. Dan lopen we een paar kilometer naar het treinstation om te horen te krijgen dat de trein naar Goa al vertrokken is en dat er geen andere trein meer is vandaag. We nemen een rickshaw terug naar het busstation waar we de bus nemen naar Hubli, een godvergeten gat ergens op weg naar Goa. Het duurt ongeveer vijf uur vooraleer we daar aankomen. Vervolgens moeten we van busstation veranderen om een andere bus verder te nemen naar Ponda in Goa. Opnieuw zijn we vertrokken voor zes uur. Eenmaal aangekomen in Ponda gaan we aan boord van een volgende bus naar Panjim waar we totaal uitgeput genoodzaakt zijn om te stoppen en te rusten. Vandaag bereiken we dus het strand niet, maar we passen onze planning aan en besluiten eerst Panjim en Old Goa te doen en daarna verder noord te gaan naar de stranden van Arambol.

Reizen in India, een avontuur op zich...

02/05/2010

We staan opnieuw vroeg op want de hitte is hier bijna ondraaglijk. Vandaag is het 42 graden en met een vochtigheidsgraag van bijna 80 procent is er geen plek op je lichaam die droog blijft voor langer dan 2 seconden. We hebben constant dorst en het lijkt wel dat je dat gevoel niet kwijtgeraakt ook al drink je de ganse dag door...

Wat we vandaag zullen zien, is echter zo mooi en bijzonder dat ik er graag de hitte voor trotseer. De invloed van de Portugezen is hier op alle straathoeken te zien en de charme die daaruit voortvloeit maakt een mens gelukkig, of alleszins mij toch. :)

In Old Goa zien we de ene prachtige kerk na de andere en overal vind je verwijzingen naar Vasco Da Gama. Ik ga je de namen van de kerken besparen, maar de foto's spreken hier boekdelen.

Tegen 13u nemen we de bus terug naar Panjim. We nemen een koude douche, genieten van onze lekkere lunch (thali en aardbeien milkshake) en zetten onze wandeltocht verder in het oude gedeelte van Panjim. Ook hier vind je vele koloniale gebouwen uit de tijd van de Portugezen en vele van die herenhuizen zijn omgetoverd tot guesthouses die nog steeds door dezelfde familie gerund worden. Het lijkt wel alsof alle Indiers hier katholiek zijn...

Morgen nemen we opnieuw de bus om eindelijk richting strand te gaan aan de kust voor Arambol in het noorden van Goa. Hopelijk kunnen we daar een viertal nachten blijven want na acht maanden rondreizen begint het slopende ritme van India mij een beetje te veel te worden, zeker met deze weersomstandigheden...

Posted by elke-sami 08:31 Archived in India Tagged backpacking

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.